Tågtransporter
Kina har investerat flera miljarder dollar i olika infrastrukturprojekt sedan president Xi Jinping lanserade One Belt – One Road initiativet (OBOR) 2013. En direkt effekt av OBOR initiativet är utvecklingen av järnvägsnätverket mellan Kina och Europa, vilket under 2017 ledde till en kraftig ökning av transport av containeriserat gods.
Scandinavian Shipping & Logistics erbjuder service från flera olika hubbar i Kina. Men majoriteten av vårt gods avgår från Xian p.g.a. att de har en flexibel terminal, samt flera avgångar per vecka.

Även om Xian är vår huvudhubb i Kina, så erbjuder vi även avgångar från Zhengzhou, Suzhou, Ganzhou, Shenyang, Hefei, Wuhan, Changsha, Chengdu, Chongqing och Yiwu, till Hamburg och Warszawa. Vi hanterar både FCL (Full Container Load) och LCL (Less Container Load) från hela Kina.

Tågtransport har flera fördelar i jämförelse med andra mer traditionella transportslag; flyg och sjöfrakt. Tågtransporter är upp till 50% billigare än flygfrakt och ledtiden dörr till dörr, Kina till Sverige, är bara 25–28 dagar jämfört med 45–50 dagar via sjöfrakt. Miljöaspekten är också något som vi på Scandinavian Shipping & Logistics bryr oss om. Därför försöker vi få så många som möjligt av våra kunder att minska sina flygtransporter, för att minska miljöfarliga utsläpp.

Det är inte ovanligt att vi träffar kunder som till och från har problem med produktionen i Kina, vilket orsakar förseningar. Många gånger säger kunderna att de måste använda flygfrakt p.g.a. produktionsföreningar, för att kunna möta sina europeiska kunders tidsfrist. Nu finns det en bättre lösning i tågtransport då en skeppning försenas i Kina med 7–14 dagar, vilket gör att sjötransport inte längre är ett alternativ. Genom att erbjuda tågtransport så har vi sparat stora summor pengar åt våra kunder, men framförallt så har vi minskat farliga utsläpp.
Ta gärna kontakt med oss om ni har några frågor kring tågnätverket till/från Kina, eller om du önskar få en offert av oss.