Nyheter

Intervju med Sofia Thodal Enström, speditionschef på SSL Freight Forwarding

  • 2020-06-18

Hej Sofia,

Berätta hur du först kom i kontakt med Scandinavian Shipping & Logistics?

– Jag har känt till SSL under en längre tid, då jag har f.d. kollegor och kompanjoner som jobbar där.

Vad var det som väckte intresset för att börja jobba tillsammans med oss?

– Jag har alltid tänkt SSL som ett av de företag i branschen jag gärna skulle arbeta på. Jag tilltalas av ”det lilla” i det stora, av den familjära känslan och de korta beslutsvägarna.

Berätta kort om din bakgrund, som fört dig dit du är idag?

– Jag har en utbildning inom internatioell kommunikation och reklam, där jag hade tänkt mig en framtid. Men som så ofta tar livet en oväntad vändning. Jag började arbeta inom shipping och där har jag blivit kvar. 2004 fick jag chansen att vara med och starta upp Neptumar AB, en mindre skeppsmäklare/linjeagentur. De senaste 7 åren har jag arbetat på Wallenius Wilhelmsen främst med deras svenska Corporate Accounts och försäljning..

Har du något exempel ifrån tidigare anställningar som du tror att du kommer ha nytta av hos oss?

– När jag fick frågan av Johan Ignell tvekade jag inte en sekund. Jag tror att min breda erfarenhet från rederi, rederiagentur och speditionssidan kan komma väl till pass.

Vad känner du att du är riktigt bra på, jobb mässigt, och/eller privat?

– Jag är bra på att organisera, strukturera och att få saker gjorda både i arbetet och privat. Jag tror också att jag är en ”peoples person” dvs. en människa som tycker om att möta, förstå och jobba tillsammans med människor.

Vad gör du helst en ledig dag?

– Med tre barn och deras aktiviteter hinner jag inte med så mycket mer än det. Men om jag får en stund för mig själv tar jag gärna en lång promenad och lyssnar på en bra bok, jobbar i min trädgård eller äter en god middag med vänner.

Har du några speciella fritidsintressen?

– Umgås med min familj och vänner eller påta i trädgården.

Kan du på stående fot nämna något du tror kommer förändras, i hur människor använder er service, i framtiden?

– Jag tror att hela världen har/kommer ändras p.g.a. den situation vi just nu befinner oss i. Jag tror att det kommer finnas en tid före och en tid efter Coronavirusets härjningar. Detta påverkar och kommer påverka oss en lång tid framöver. Jag tror tex att ”kundmötet” kommer förändras. Vi måste fundera på hur och var vi möter/kan möta våra kunder/potentiella kunder och samarbetspartners. Västvärldens konsumtionsmönster kommer säkert också ändras pga. Corona. Detta kommer såklart påverka import och export mönster till och från Sverige och övriga världen. Jag tror också att IT – informationsutbudet kommer fortsätta förändras. Det kommer hela tiden ställas högre krav på oss som leverantör att kunna ge ännu snabbare information/uppdateringar.